Leren leren in de klas

De kracht van herhaling bij leren

Leren leren in de klas

Leren leren is heel belangrijk, maar hoeveel tijd besteden we in het onderwijs aan leren leren? Leerlingen lezen een tekst, maken soms aantekeningen en markeren een deel van de tekst. Maar is dat wel effectief? In de workshop leren leren in de klas zoomen we in op effectief leren op basis van het gedachtegoed van John Cliteur, specialist in het Leren leren.

In de klas geef je als docent je les, je behandelt de theorie, geeft een aantal uitgewerkte praktijkvoorbeelden en passend huiswerk bij de lesstof. Na een week laat je de leerlingen een SO maken over de behandelde lesstof en het regent onvoldoendes. Hoe kan dat zal je je misschien afvragen. Mijn les zat didactisch gezien toch goed in elkaar? Dat klopt, maar heb je de leerlingen ook tips meegegeven over hoe ze thuis de leerstof konden leren en zo het SO voorbereiden? John Cliteur geeft aan dat het belangrijk is om leerlingen expliciet leervaardigheden bij te brengen.  Herhaling van de leerstof is één van de sleutels om te komen tot betere leerprestaties.

De volgende deelonderwerpen komen aan bod:
  • De leerladder (binnenkomen, begrijpen, ...)
  • Plannen
  • Motivatie
  • Doelen stellen
  • Mindmappen
  • Effectief lezen
  • En meer...
Zijn jullie als directie, docenten, mentoren en leerlingbegeleiders benieuwd naar hoe jullie de leerlingen kunnen ondersteunen bij het leren leren? Neem dan contact op met de Zwolse Kindercoaches voor het bespreken van de mogelijkheden. Elke lezing, workshop of training is maatwerk. Deze zal worden gegeven door Nienke.

Uitleg van de werking van de hersenen t.a.v. leren