Kindercoach en jongerencoach op school

Preventief en praktisch, voor alle kinderen, ouders, leerkrachten en begeleiders op school

Kindercoaching voor kinderen en jongeren op school

De kracht van ons als kindercoaches in Zwolle

Wij, Alieke, Nienke en Simon zijn als Zwolse Kindercoaches in 2024 een samenwerking gestart. Hierdoor hopen wij dat er nog meer kinderen, jongeren en gezinnen de weg naar ons weten te vinden en zij zo tijdig de juiste hulp en ondersteuning krijgen.

 
Wij helpen de kinderen bij hun sociaal emotionele ontwikkeling
Wij betrekken het hele netwerk rondom het kind
Wij hebben een brede expertise in huis

een Zwolse kindercoach op school

Wij als kindercoaches in Zwolle richten ons op het bevorderen van inclusief onderwijs en het bieden van ondersteuning aan leerlingen met speciale behoeften in reguliere klasomgevingen. Inclusief onderwijs draagt bij aan de persoonlijke groei van alle leerlingen. Als expert op het gebied van sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen, kunnen kindercoaches waardevolle bijdragen leveren aan het welzijn en de groei van leerlingen. 
  • Individuele begeleiding
  • Brug tussen leerling, ouders en school
  • Verbinding met andere professionals 
  • Aanvullende expertise 
Download voor meer informatie het Informatieboekje Inclusief Onderwijs.
Kindercoach op school infographic

Het inloopspreekuur kindercoach op school

Het inloopspreekuur kindercoach in het basis- en voortgezet onderwijs is een laagdrempelige manier voor kinderen/jongeren om ondersteuning te krijgen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Zo krijgen ze de gelegenheid, tijd en aandacht om (hulp) vragen te stellen, situaties te bespreken of om het eigen verhaal te vertellen. Dit biedt kinderen en jongeren de kans om zich gehoord en begrepen te voelen.  Download voor meer informatie het Informatieboekje Inloopspreekuur Kindercoach op school.

Bron: Adiona, Infographic inloopspreekuur

Praktijkvoorbeeld kindercoaching op school

Kindercoaching bij Emotieregulatie en Boosheid

Emotieregulatie 

Vayèn (5 jaar) ervaarde regelmatig aanvallen van boosheid. Vooral wanneer zij iets anders wilde dan haar moeder. Ze probeerde door schreeuwen en gillen heel erg de grenzen op te zoeken zowel thuis als op school. Haar moeder werd hier moedeloos van. Samen met haar dochter zijn we bezig geweest met het benoemen en reguleren van emoties. Waar raakt jouw eigen ‘emmertje’ vol van en waarvan loopt deze weer leeg. Dit is iets waar zij samen thuis en op school mee aan de slag konden. Ook hebben we gekeken wat de leerkracht hierin kon betekenen en wat moeder thuis hierin anders kon aanpakken en na 6 sessies kindercoaching was de rust in haar meer teruggekeerd.

DE VOORDELEN VAN DE ZWOLSE KINDERCOACHES op school zijn

Het inloopspreekuur kindercoach op de basisschool en het voortgezet onderwijs heeft als doel om proactief betrokken te zijn bij de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren en bij te dragen aan hun (mentale) welzijn.
  • Het bieden van een vertrouwelijke omgeving op school waar kinderen en jongeren vrijuit kunnen praten zonder veroordeling of negatieve gevolgen.
  • Het ondersteunen van ouders, verzorgers en het onderwijsteam.
  • Het verstrekken van advies en het gezamenlijk zoeken naar oplossingen voor de uitdagingen waarmee kinderen en jongeren worden geconfronteerd.

Praktijkvoorbeelden kindercoaching op school

Jongerencoaching bij een negatief zelfbeeld

Negatief zelfbeeld

Mik (17 jaar) is afgestroomd van atheneum naar havo, maar het zijn dezelfde dingen waar hij tegenaan blijft lopen. Nog steeds ervaart hij grote druk, zit zijn hoofd vol negatieve gedachten en lukt het hem nauwelijks om zich aan zijn planning te houden. Steeds vaker kiest hij voor zijn games of scrolt hij eindeloos door de stroom filmpjes op TikTok. Daarna baalt hij weer meer van zichzelf. Samen zijn we gaan onderzoeken wat de rode draad in al zijn gedachten is, waar ligt de basis van zijn gedrag en welke behoefte zit daarachter. Daar zijn we verder over in gesprek gegaan en hebben we door middel van oefeningen gewerkt aan oplossingen. Na 9 sessies jongerencoaching heeft hij kennis en inzicht gekregen in zichzelf en hoe hij de dagelijkse dingen anders kan doen. Hij voelt zich positiever in het leven staan.

Jongerencoaching bij een depressie

Depressie

Lars is 14 jaar oud als hij door zijn vader wordt aangemeld voor jongerencoaching. Lars begint te spijbelen van school, zegt dat het toch geen zin heeft en dat hij dit jaar niet meer gaat halen. Kortom Lars vertoont kenmerken van een beginnende depressie. De jongerencoaching heeft hem doen inzien wat zijn kwaliteiten zijn, wat kan Lars wel en wat zijn krachten zijn. Na 7 sessies heeft hij de jongerencoaching succesvol kunnen afronden. Lars spijbelt niet meer en gaat weer naar school! En misschien wel het allerbelangrijkste wat heeft geleerd is, dat je goed bent zo als je bent! Je mag er zijn! 

We bieden meerdere trainingen aan voor zowel kind als schoolteam. Denk aan (leren) leren, systemisch kijken in de klas, een duik in de leerkuil, hoogbegaafdheid, weerbaarheid en emotionele veerkracht.

We bieden meerdere workshops en lezingen aan met diverse thema's. Denk bijvoorbeeld aan hoogbegaafdheid, het belang van lezen, omgang met digitale media, (leren) leren, neuro motorische rijping.

Voor advies, informatie of vragen over bijvoorbeeld een observatie in de klas of een ander specifiek onderwerp, neem gerust contact met ons op.