Systemisch kijken in de klas

Verbindende communicatie

Systemisch kijken in de klas

Leer op een andere manier kijken naar jouw klas

Door middel van een traject met groepsopstellingen in de klas kun je de sociale veiligheid verbeteren of behouden. Je krijgt direct inzicht in de dynamieken en onderliggende problemen met als resultaat een veiliger, sociaal klimaat. Je krijgt meer eenheid in de klas waardoor een leerling met een fijner gevoel naar school komt, meer zichzelf kan zijn en zich gezien voelt.
Je weet dat dit ook een positief effect heeft op de leermogelijkheden en leerresultaten.
Naast dat een opstelling actuele verstoringen laat zien, werkt het ook preventief. In klassen waar het al goed loopt, wordt de verbinding van een groep juist bekrachtigd.

Hoe zou het zijn als er eens met een andere blik, een systemische blik, naar jouw klas gekeken wordt?

Door een situatie vanuit systemisch perspectief te bekijken, krijg je meer zicht op wat er ècht speelt in je klas. Je ervaart welke krachten er werken in de onderstroom, zodat je beter begrijpt wat je al voelde maar waar je nog geen woorden aan kon geven.

Met een groepsopstellingen met behulp van poppetjes krijg je deze dynamiek in je klas in beeld. Door de leerlingen uit te nodigen te vertellen wat ze waarnemen, voor zich op tafel zien, ontstaat er een gesprek en vervolgens meer begrip voor (het gedrag van) de ander. Een beeld zegt soms zoveel meer dan woorden kunnen doen! Als er in de ‘onderstroom’ wat aangeraakt wordt, dan is dat blijvend. Met als resultaat een betere sfeer, een veiliger gevoel voor elke leerling!

Als leerkracht ben jij onderdeel van de dynamiek van het ‘systeem’. En met het systeem bedoelen we hier jouw klas of team. Alieke Katoele is systemisch coach en familieopsteller en begeleidt dit proces zodat jij je eigen aandeel kunt ervaren en in beeld krijgt. Zij kan jou en je klas op een professionele, maar vooral persoonlijk gerichte wijze helpen. Met oog voor elke leerling, de groep als geheel én jou als leerkracht.